Hvordan håndtere negative kommentarer på bloggen din

Som blogger deler du tanker, ideer og erfaringer. Det er givende, men du åpner også for negative kommentarer. Det er uunngåelig. Men hvordan du håndterer kommentarene, påvirker bloggens suksess, omdømmet ditt og din egen trivsel.

Hvorfor negative kommentarer?

Negative kommentarer følger med når du er synlig på nett. Du legger ut innhold, og folk vil mene noe om det. Det er umulig å gjøre alle til lags. Noen er uenige, andre misforstår, og noen vil bare skape bråk. Noen ganger ligger det noe i kritikken, andre ganger er det bare trolling. Å forstå dette er første steg.

Er det konstruktiv kritikk?

Når du får en negativ kommentar, tenk over hva slags kommentar det er. Er det konstruktiv kritikk, eller bare noen som troller? Konstruktiv kritikk kan svi, men er ofte konkret. Den peker på noe spesifikt som kan forbedres. Kanskje en leser synes en oppskrift var vanskelig, eller at du manglet kilder. Slike tilbakemeldinger kan være gull verdt.

Trolling er noe annet. Det handler om å provosere, angripe personlig og skape dårlig stemning. Slike kommentarer er sjelden nyttige. Det er viktig å se forskjellen. Se på tonen. Er den respektfull og handler om innholdet, eller er den aggressiv? Er det forslag til forbedring, eller bare sårende? Som det sies i en artikkel om bloggkritikk, kan en verdig respons på en aggressiv kommentar ha positiv effekt.

Svare eller ikke?

Hva gjør du? Svare eller ignorere? Å overse kan være lurt ved trolling. Å svare gir dem ofte oppmerksomhet. Men, ikke ignorer alle negative kommentarer. Det kan virke som du ikke bryr deg.

Er det konstruktiv kritikk? Da bør du svare! Vis at du tar tilbakemeldingen seriøst. Takk for innspillet. Forklar hva du vil gjøre, eller still spørsmål. Det viser at du er åpen for å lære. Er du uenig? Forklar hvorfor, respektfullt. Det er viktig å skille mellom konstruktiv kritikk og trolling.

Gode og dårlige responser

La oss se på noen eksempler:

Kommentar: ”Denne artikkelen var dårlig skrevet og full av faktafeil!”

Dårlig: ”Du tar feil! Jeg har aldri skrevet dårlig!”

Bra: ”Takk for tilbakemeldingen. Beklager at du ikke likte artikkelen. Kan du gi eksempler på hva som var dårlig og hvilke faktafeil du fant? Da kan jeg se på det.”

Bedre: ”Takk for at du tok deg tid til å kommentere. Jeg setter pris på tilbakemeldinger, selv om de er negative. Jeg vil gjerne vite mer om hva du reagerte på. Hvilke deler av artikkelen synes du var dårlig skrevet, og hvilke faktafeil fant du? Jo mer spesifikk du er, jo bedre kan jeg forstå kritikken og forbedre meg.”

Kommentar: ”Denne oppskriften funket ikke!”

Dårlig: ”Ikke mitt problem at du ikke kan lage mat!”

Bra: ”Så leit å høre! Fortell meg hva som skjedde, så kan jeg kanskje hjelpe?”

Bedre: ”Det var leit å høre! Jeg vil gjerne hjelpe deg med å få oppskriften til å fungere. Kan du beskrive hva som skjedde da du prøvde den? Var det noe som var uklart i fremgangsmåten, eller var det noe annet som gikk galt?”

Verktøy og strategier

Noen tips:

Ta en pause. Før du svarer, gjør noe annet. Det gir deg tid til å tenke.

Vær profesjonell. Svar høflig, uansett hvor ufin kommentaren er. Svaret ditt er offentlig.

Sett grenser. Er kommentaren usaklig eller truende? Si ifra. Du kan fjerne den og blokkere brukeren.

Skjule eller slette? Skjuling gjør kommentaren usynlig for andre, mens sletting fjerner den helt. Forskjellen på å skjule og slette kommentarer er viktig å kjenne til.

Moderering. Bruk verktøy som filtrerer spam og upassende språk. Det finnes gode råd om dette.

Kommentarpolicy. Lag en policy. Det forebygger og gir grunnlag for moderering. Hvordan man håndterer krevende situasjoner inkluderer nettopp å lage en kommentarpolicy.

Lær av negative kommentarer

Se forbi det negative. Er det mønstre? Kan du forbedre innholdet? Bruk tilbakemeldingene. Det er viktig å se kritikk som en mulighet for vekst.

Ta vare på deg selv

Ikke la negative kommentarer definere deg. Fokuser på det positive, lær av det konstruktive, og ignorer det destruktive. Ta pauser, og snakk med andre. Det er lov å sette grenser. Beskytt din mentale helse.

Jobb for å håndtere negative kommentarer godt. Det skaper et bedre miljø. Oppmuntre til saklig diskusjon, vær åpen og vis respekt. Et positivt miljø gir en bedre opplevelse for alle.

Oppsummert

Negative kommentarer er en del av det å blogge. Men ved å forstå hvorfor de kommer, skille mellom konstruktiv kritikk og trolling, svare godt, bruke riktige verktøy og lære, kan du snu det negative. Du kan forbedre bloggen, styrke forholdet til leserne og skape et bedre miljø. Husk å ta vare på deg selv!